Najbogatsze kluby świata: skąd biorą pieniądze?

0
lut
22
Redakcja
Finansowanie w klubach piłkarskich

Piłka nożna przekształciła się ze sportu i formy rozrywki w przedsiębiorstwo zarabiające pieniądze, które generuje olbrzymie ilości pieniędzy na całym świecie. Ogromne przepływy pieniężne, które generuje obecnie futbol, sprawiły, że sport ten stał się bardziej atrakcyjny.

Kluby piłkarskie zarabiają pieniądze na następujące sposoby:

  • Oferty telewizyjne

    Zagraniczne telewizje wykupują prawa do emisji meczów na żywo. Przykład: w lutym 2015 r. zarówno Sky Sports, jak i BT Sport uzgodniły rekordową kwotę w wysokości 5,1 miliarda funtów, aby móc wyświetlać mecze na żywo w latach 2016-2019 (70% wzrost przychodów z brytyjskich praw do transmisji). Te umowy pomogły PL stać się najbogatszą ligą na świecie, a 20 klubów w ramach dywizji zyska udział w tych lukratywnych transakcjach, w sumie aż 95% krajowych przychodów z telewizji trafia bezpośrednio do klubów.

  • Transfery

Oczywiście, zespoły będą zdobywać pieniądze, sprzedając jednego z ich graczy do innego klubu. Sprzedając jednego z najlepszych graczy, kluby zazwyczaj grają w hardball z innymi drużynami, aby wydobyć jak najwięcej pieniędzy (jak w przypadku transferu Garetha Bale’a z Tottenham Hotspur do Realu Madryt w 2013 r. Hiszpański klub był zmuszony pójść dalej i zapłacić Tottenhamowi 85,1 miliona funtów, wówczas rekord świata) Tottenham wykorzystał te pieniądze, by kupić kilku graczy (Roberto Soldado za 26 milionów funtów, Paulinho za 17 milionów funtów, Nacer Chadli za 7 milionów funtów, Christian Eriksen za 11,5 miliona funtów, Étienne Capoue za 9 milionów funtów, Erik Lamela za 26 milionów funtów, i w końcu Vlad Chiricheş za 8,5 miliona funtów) na następny sezon.

  • Sponsoring

Duże korporacje zazwyczaj płacą klubom za sponsorowanie swojej firmy, co zwykle powoduje, że kluby mają logo firmy na koszulkach, ale gdy kluby mają kilka umów sponsorskich, zazwyczaj robią inne rzeczy, takie jak pojawianie się w reklamach lub wyświetlanie ich reklam na swoich billboardach Najlepszym przykładem jest Man United. Adidas zgodził się na 10-letnią umowę z United w wysokości 50 milionów funtów w 2014 roku, obecnie jest to drugie co do wielkości porozumienie o sponsorowaniu w piłce nożnej. W 2014 r. Chevrolet podpisał 7-letnią umowę z Man United o wartości do 53 mln GBP rocznie. Tego typu umowy sponsorskie to jeden z wielu powodów, dla których Manchester United jest największym klubem w Wielkiej Brytanii i dlaczego są w stanie wydać gigantyczną sumę pieniędzy w okienkach transferowych po zakończeniu sezonu.

  • Sprzedaż biletów

Oczywiście, gdy drużyny grają u siebie, sprzedają bilety, a tym samym zdobywają pieniądze. W ostatnich latach widzieliśmy wiele klubów w całej Europie poruszających się / planujących przeprowadzkę na znacznie większe stadiony lub rozbudowę obecnych stadionów – Arsenal do Emirates Stadium (60 000) w 2006 roku, Atletico Madryt przeniósł się do Wanda Metropolitano, Lyon przeniósł się do Parc Olympique Lyon (59 286) w 2016 r., A Liverpool powiększył Anfield z 45 000 do 54 000. Jednym z wielu powodów, dla których doszło do tego ostatniego zjawiska, jest to, że kluby sprzedają dużo więcej biletów, a tym samym zwiększają swoje dochody.

  • Sklep klubowy

W klubach piłkarskich zazwyczaj znajduje się sklep, w którym sprzedaje się wszystkie swoje towary, tj. koszulki, czapki, szaliki, kurtki i odznaki. Kluby zarabiają, sprzedając je swoim fanom.

  • Nowe prawa własności

Podobnie jak nowe stadiony, miliarderzy przejmujący kluby piłkarskie to także nowe zjawisko. Kiedy to nastąpi, nowi właściciele, po przejęciu drużyny, pompują znaczną ilość pieniędzy do klubu, co z kolei pozwala klubowi wydawać duże kwoty na nowych graczy. Najbardziej znane przykłady to:

Roman Abramowicz kupił Chelsea za 140 milionów funtów w sierpniu 2003 roku.

– Malcolm Glazer przejmuje Manchester United za 790 milionów funtów w styczniu 2005 roku.

– Szejk Mansour kupił Manchester City za 210 milionów funtów w sierpniu 2008 roku.

  • Nagrody pieniężne

Drużyny są zawsze nagradzane nagrodami pieniężnymi z powodów takich jak wygranie ligi, kwalifikacje do Ligi Mistrzów UEFA / Ligi Europy i promocji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>